torsdag 4 september 2008

Marias analys av förebild

Länk till "5 a day shopping planner" en måltidsplanerare

http://www.nhs.uk/Tools/Pages/5aday.aspx

Analys av förebild utifrån vissa begrepp i kursboken kap 5

Spelbarhet
Spelbarheten kan man inte direkt säga något om. Det ingår inte att på något sätt tävla i artefakten.

Förförelse
Jag kan till en viss del se en förförelse i artefakten på så sätt att den tilltalade mig och gjorde mig nyfiken på vad den hade att erbjuda i form av tjänster.

Formbarhet
Här saknade jag en viss valfrihet i funktionerna, tex. Gick det bara att välja bland färdiga menyer och inte välja specifika saker.

Kontroll/självständighet
Användaren får ses som att ha kontrollen och kan navigera runt i artefakten. Själva matplanneraren/artefakten får ses som ett verktyg.

Flödet
Flödet i artefakten får ses som bra, där man på ett enkelt sätt kan navigera fram och tillbaka.

Genomskinlighet
Artefakten ger en ingen överskådlighet vilket gör att man inte kan få en bild av hur den är uppbyggd förren man gått igenom alla steg. Det gör att man inte kan se in i artefaktens kärna och är därför inte genomskinlig.Den ger även bara en översikt dag för dag och inte veckovis, vilket även gör att det inte är genomskinlig.

Effektivitet
Matplanneraren är effektiv på så sätt att det går snabbt att gå igenom och få ett resultat.

Relevans och nytta
Jag ser artefakten som relevant i syftet att kunna planera måltider för en kommande period.

Estetiska aspekter
Jag upplevde den som lite gullig. Att ha bilder på maten är för mig både tilltalande och roligt.

Inga kommentarer: