Något som gav oss kreativa lösningsförslag och nya sätt att se på saker var att utforska tekniker. Nedan kommer en utförlig beskrivning av resultatet.
Personliga analogier
Vad händer om jag är systemet?
Tänk om jag känner mig sjuk eller gammal, vad ska jag göra då? Det behövs kanske smörjas eller repareras någonstans, eller så är jag hungrig. Då måste jag på något sätt säga till om det. Om jag känner mig sliten måste de uppdatera mig, och så kan jag uppdateras automatiskt. Jag kanske kan ordna så mycket som möjligt åt människorna. Om de tänkte laga pasta så kan jag förbereda med att sätta på plattan och vattenkranen. Jag vill gärna lära känna människorna också, vad de tycker om för recept. Tänk om jag gett dem något jättegott recept, och så tycker de inte om det alls. Då vill jag veta det. Om plattan står på utan att någon märker, så vill jag kunna lukta mig till det och säga det till människorna. Det bästa vore nog om de överlät så mycket som möjligt till mig, så att jag kunde ha kontroll över allting.
Fantasianalogier
Tänk om man hade någon som gjorde allt åt en?
Vi kunde ha en egen dvärg eller husalv. Eller så kunde det vara som i Peter Pan; man föreställer sig maten och så finns den där.
Tänk om man kunde få de andra människorna att tycka om den maten som man själv tyckte om. Eller så kunde man laga mat som man blir glad av, om man känner sig nere. Maten kunde också komma på löpband, från några underjordiska gångar. Och alla de gånger man ätit för mycket mat, om produkten sa stopp vore bra, eller anpassade portionen till hur mycket man ska äta. Den kunde också ha en projektion av ljus där man kunde stå och så fick produkten alla uppgifter om en. Vad man väger, BMI, hur levern mår, vitaminbrister. Och så kunde den ta alla de uppgifterna och anpassa ens mat efter det.
Random input
Funktion:
Användaren ska kunna anpassa funktioner, samt ta bort och lägga till. Det ska inte finnas för många funktioner, viktigt att produkten är intuitiv. Enkelheten kan finnas genom att man enkelt ska kunna få upp ett recept; som ett slumprecept. Inställningarna ska man ha gjort innan. Funktionerna ska också kunna uppdateras.
Kanske ska det finnas en viss 'Kokbok utan recept' känsla? Där det inte finns några exakta svar på hur många kryddmått salt man ska ha, utan en 'pröva dig fram' attityd och produkten endast ger tips. Det kan också finnas en matlagningens ABC; lära sig om näring och vitaminer osv.
Produkten kan diagnosticera en användare; behöver du hjälp med att knäcka ett ägg eller kan du slänga ihop en pannacotta med en hand och förbundna ögon?
Recepten kan sorteras utifrån pengar och tid. Till exempel så kan ingredienserna i ett recept bytas ut om det är för dyrt; nötfärs mot blandfärs.
Produkten kan också känna av vilken dag det är. På vardagar kan den föreslå enklare rätter och på helger festar den till det. Användaren kan också ställa in till exempel att 'på tisdag vill jag ha fisk' eller 'jag vill ha fisk minst två gånger i veckan'.
Kunglig:
Produkten ska kännas lyxig. Det kan finnas lyxiga recept. Hur skulle en sådan här produkt se ut på slottet?
Kan också vara sofistikerad. Ge förslag på samtalsämnen, ha vett och etikett information, klädsel, dukningsförslag.
Om man gör en huvudrätt kan produkten ge förslag på förrätt och efterrätt. Kan rekommendera vin till maten. Man kan ha med recept som någon kock har vunnit pris med. Recepten kan också vara säsongsbundna.
Tänk dig kungafamiljen som åker runt överallt och blir bjudna på finmiddag. Det måste finnas en hel del feta såser i all den fina maten, tänk om man bantar? Produkten kan ge förslag på hur man kan banta som en kung.
Användaren kanske har varit ute i skogen och plockat kantareller, och lyxat till med hemma. Eller så har hon varit i staden och hittat en liten guldaffär där de hade kaffirlimeblad. Då vill användaren spara de platserna som Smultronställen. Produkten kan också ge tips på smultronställen, där de till exempel säljer närproducerad mat.
Figur:
I produkten kan det finnas symboler för allting.
[Bild kommer senare på skissade symboler]
När man drar pekaren över en symbol kommer det en beskrivning som en float. Symbolen kan vara grå när den är 'inaktiv' och få färg när pekaren är över den. En förebild till detta var en mobiltelefondisplay, där menyn visar funktioner i symboler.
[Ev bild på mobiltelefondisplay]
Användaren kan ha en bild där hon har sin information. Denna kan vara en symbol, eller så kan användaren lägga in ett foto på sig själv.
Varför-varför-varför
Fråga: Varför behöver ett kollektiv en måltidsplanerare?
Svar: Det kan vara svårt att komma överens
Fråga: Varför?
Svar: För man har olika intressen, olika viljor, olika dygnsrytmer, olika scheman
Fråga: Varför måste ni vara så olika?
Svar: För att vi går olika program och har olika matpreferenser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar